Havvind gir langtidskontrakter til Østensjø

Edda Wind, Østensjø-gruppens dedikerte offshore vindselskap, har signert langtidskontrakter for to av sine fire nye havvindsfartøy.

Edda Wind inngikk i høst en intensjonsavtale om å bygge fire havvindfartøyer, eller såkalte Commissioning Service Operation Vessels (CSOV). Nå har selskapet inngått langtidskontrakter  for to av de nye fartøyene.

Det ene fartøyet skal brukes av MHI Vestas i femten år fra andre kvartal av 2022, mens det for det andre fartøyet er inngått avtale med Ocean Breeze, fra første kvartal 2021, med en varighet på 11 år.

Kenneth Walland, administrerende direktør i Østensjø Rederi

– Det er fantastisk for oss å kunne sikre langsiktig beskjeftigelse for to av våre fire nybygg. Den tilliten erfarne SOV brukere som MHI Vestas og Ocean Breeze gir Edda Wind er en bekreftelse på at skipene vi har utviklet er meget attraktive og vil bli optimale verktøy for våre kunder. Med disse to kontraktene er Edda Wind etablert som en signifikant aktør i offshore vind markedet», sier Kenneth Walland, administrerende direktør i Østensjø Rederi i en pressemelding.

Fartøyene er designet for operasjoner knyttet til konstruksjon og vedlikehold av offshore vindparker, og vil fungere som moderskip for vindturbin-teknikere ved oppstart- og vedlikeholdsarbeid på offshore vindturbiner. Fartøyene vil bli levert med teknologi som reduserer utslippet av klimagasser med minimum 30 prosent, og vil også være forberedt for installasjon av nullutslippsteknologi basert på hydrogen.

Østensjø Rederi har arbeidet i offshorevind siden 2016, og forventer en betydelig vekst innen offshore vindmarkedet de neste tiårene. Med leveringen av de to første spesialbygde Service Operation Vessels (SOV) i 2018 etablerte Haugesund-rederiet seg som en viktig aktør i markedet. Posisjonen deres innen offshore vind styrkes ytterligere med de nye kontraktene.

De nye fartøyene er designet av Salt Ship Design på Stord, i tett samarbeid med Østensjø Rederi. Skipene skal bygges av Astilleros Gondan i Spania, som også allerede har levert 13 skip til Østensjø Rederi.

Aktuelt

– Havvind er avgjørende og vi må komme i gang nå

– Skal Norge fortsatt være i front innen flytende havvind, vil et hjemmemarked være helt avgjørende. En rask åpning og utbygging av Utsira Nord vil sammen med Hywind Tampen være et viktig bidrag til å etablere dette hjemmemarkedet, skriver administrerende direktør i Haugaland Vekst, K. Tormod Karlsen.

EU-millioner til flytende havvind utenfor Karmøy

EU har i dag gitt 290 millioner kroner i støtte til et testprosjekt som skal designe, bygge, installere og drifte en flytende havvindturbin ved testsenteret på Karmøy.

Internasjonal havvindkonferanse

3. og 4. juni arrangeres den første internasjonale havvindkonferansen i Haugesund.

Sterk havvind-tro

Den maritime rapporten for Haugalandet og Sunnhordland viser en omsetningsvekst i 2019 på 10,7 prosent og sysselsettingsvekst på 0,9 prosent. Størst omsetnings- og sysselsettingsvekst er det verftene som har.

Kan bli et nytt eksporteventyr – med Haugalandet i førersetet

Knut Vassbotn i Aker Solutions håper Utsira Nord åpnes opp på nyåret, og ser det som naturlig at Haugalandet plasserer seg i førersetet på flytende havvind.

Havnedirektøren med store havvind-planer

Karmsund Havn satser stort på Havvind. Havnedirektør Tore Gautesen ønsker å sammenstille vindmøllene i Gismarvik, og etablere en drifts- og vedlikeholdsbase for flytende havvind på Killingøy.

Må enes om produksjonsarealer

– Det haster med å få frigjort arealer til havvind-industrien i regionen, mener Magne Bjelland i Kværner.

Offshore-kompetanse en forutsetning for havvind

– Vi hadde aldri kunnet satse på havvind uten offshore-kompetansen vår, sier Aibels sjef i Haugesund Ole Sandvik. 40% av selskapets ordrereserve er nå innenfor fornybar-segmentet.