Mer vindkraft for Østensjø Rederi

Etterspørselen i offshore vindmarkedet vokser, og igjen viser offshore vindmiljøet på Haugalandet at de er på ballen. Østensjø Rederi har nå inngått en intensjonsavtale om å bygge fire Commissioning Service Operation Vessels (CSOV). Dette kommer frem av en pressemelding fra Haugesundrederiet.

Fartøyene er designet for operasjoner knyttet til konstruksjon og vedlikehold av offshore vindparker, og skal være forberedt for framtidig installasjon av nullutslippsteknologi.

– Nybyggingsprogrammet er veldig spennende for Østensjø Rederi. Det forventes en betydelig vekst innen offshore vindmarkedet de neste tiårene. Vi har arbeidet i offshorevind siden 2016, og med leveringen av våre to første spesialbygde Service Operation Vessels (SOV) i 2018 etablerte vi oss som en viktig aktør i markedet. I tillegg til våre eksisterende fartøy, der to er på lange kontrakter med Ørsted, vil nybyggene ytterligere styrke vår posisjon innen offshore vind, sier Kenneth Walland, administrerende direktør i Østensjø Rederi.

 Rederiet bruker mye ressurser på å utvikle mest mulig miljøvennlige fartøy. Det planlagte framdriftssystemet vil være batteri-hybrid og skal sammen med annet energisparende utstyr gi en signifikant reduksjon i utslipp av drivhusgasser. Rederiet og samarbeidspartnerne jobber også med å utvikle ny teknologi basert på hydrogen, som en sikker og effektiv energikilde. Nybyggene vil være forberedt for installasjon av denne teknologien, som skal gjøre fartøyene utslippsfrie. Fokuset på og investering i miljøvennlige løsninger blir gjort mulig med norske, statlige støtteordninger rettet mot grønne shippingprosjekter.

– For Østensjø er det viktig å kontinuerlig drive utviklingen av miljøvennlige teknologi og vi er sterke i troen på at disse fire CSOVene vil bli de første skipene i markedet med nullutslipp, sier Walland i pressemeldingen.

De fire nye fartøyene er designet av Salt Ship Design på Stord, i tett samarbeid med Østensjø Rederi. Skipene skal bygges av Astilleros Gondan i Spania, som også allerede har levert 13 skip til Østensjø Rederi.

Aktuelt

Utsira Nord åpnes for havvind-utbygging

Olje- og energiminister Tina Bru åpnet i dag havområdet Utsira Nord for industrialisering av flytende havvind. – En gledens dag, og utrolig viktig for fremtidig næringsutvikling og verdiskaping i regionen vår, sier administrerende direktør i Haugaland Vekst, K. Tormod Karlsen.

– Havvind er avgjørende og vi må komme i gang nå

– Skal Norge fortsatt være i front innen flytende havvind, vil et hjemmemarked være helt avgjørende. En rask åpning og utbygging av Utsira Nord vil sammen med Hywind Tampen være et viktig bidrag til å etablere dette hjemmemarkedet, skriver administrerende direktør i Haugaland Vekst, K. Tormod Karlsen.

Havvind gir langtidskontrakter til Østensjø

Edda Wind, Østensjø-gruppens dedikerte offshore vindselskap, har signert langtidskontrakter for to av sine fire nye havvindsfartøy.

EU-millioner til flytende havvind utenfor Karmøy

EU har i dag gitt 290 millioner kroner i støtte til et testprosjekt som skal designe, bygge, installere og drifte en flytende havvindturbin ved testsenteret på Karmøy.

Internasjonal havvindkonferanse

3. og 4. juni arrangeres den første internasjonale havvindkonferansen i Haugesund.

Sterk havvind-tro

Den maritime rapporten for Haugalandet og Sunnhordland viser en omsetningsvekst i 2019 på 10,7 prosent og sysselsettingsvekst på 0,9 prosent. Størst omsetnings- og sysselsettingsvekst er det verftene som har.

Kan bli et nytt eksporteventyr – med Haugalandet i førersetet

Knut Vassbotn i Aker Solutions håper Utsira Nord åpnes opp på nyåret, og ser det som naturlig at Haugalandet plasserer seg i førersetet på flytende havvind.

Havnedirektøren med store havvind-planer

Karmsund Havn satser stort på Havvind. Havnedirektør Tore Gautesen ønsker å sammenstille vindmøllene i Gismarvik, og etablere en drifts- og vedlikeholdsbase for flytende havvind på Killingøy.