Mer vindkraft for Østensjø Rederi

Etterspørselen i offshore vindmarkedet vokser, og igjen viser offshore vindmiljøet på Haugalandet at de er på ballen. Østensjø Rederi har nå inngått en intensjonsavtale om å bygge fire Commissioning Service Operation Vessels (CSOV). Dette kommer frem av en pressemelding fra Haugesundrederiet.

Fartøyene er designet for operasjoner knyttet til konstruksjon og vedlikehold av offshore vindparker, og skal være forberedt for framtidig installasjon av nullutslippsteknologi.

– Nybyggingsprogrammet er veldig spennende for Østensjø Rederi. Det forventes en betydelig vekst innen offshore vindmarkedet de neste tiårene. Vi har arbeidet i offshorevind siden 2016, og med leveringen av våre to første spesialbygde Service Operation Vessels (SOV) i 2018 etablerte vi oss som en viktig aktør i markedet. I tillegg til våre eksisterende fartøy, der to er på lange kontrakter med Ørsted, vil nybyggene ytterligere styrke vår posisjon innen offshore vind, sier Kenneth Walland, administrerende direktør i Østensjø Rederi.

 Rederiet bruker mye ressurser på å utvikle mest mulig miljøvennlige fartøy. Det planlagte framdriftssystemet vil være batteri-hybrid og skal sammen med annet energisparende utstyr gi en signifikant reduksjon i utslipp av drivhusgasser. Rederiet og samarbeidspartnerne jobber også med å utvikle ny teknologi basert på hydrogen, som en sikker og effektiv energikilde. Nybyggene vil være forberedt for installasjon av denne teknologien, som skal gjøre fartøyene utslippsfrie. Fokuset på og investering i miljøvennlige løsninger blir gjort mulig med norske, statlige støtteordninger rettet mot grønne shippingprosjekter.

– For Østensjø er det viktig å kontinuerlig drive utviklingen av miljøvennlige teknologi og vi er sterke i troen på at disse fire CSOVene vil bli de første skipene i markedet med nullutslipp, sier Walland i pressemeldingen.

De fire nye fartøyene er designet av Salt Ship Design på Stord, i tett samarbeid med Østensjø Rederi. Skipene skal bygges av Astilleros Gondan i Spania, som også allerede har levert 13 skip til Østensjø Rederi.

Aktuelt

– Regionen har unike forutsetninger

Gunnar Birkeland i Unitech Offshore mener at en ny leverandørkjede vil kunne plassere regionen i førersetet for flytende havvind, og håper flere vil få øynene opp for mulighetene som ligger i MET-senteret.

– Vi må ligge i forkant!

Åge Højmark i Uptime International mener Haugalandet har det som skal til for å bli en sentral havvind-aktør. – Men det krever at vi handler nå, og at vi evner å fokusere på industrialisering og kostnadseffektivisering.

– Vi må ta posisjonen som Norges havvind-hovedstad!

Saga Subsea er ikke i tvil om at havvind vil bli et industri-eventyr, og påpeker at aktørene på Haugalandet nå må stå sammen og ta posisjonen som Norges havvind-hovedstad.

Ser store muligheter i havvind

Østensjø Rederi i Haugesund ser store muligheter innen havvind, og har stor tro på Utsira Nord.

Kværner får Havvind-kontrakt i milliardklassen

Kværner AS er blant de fire leverandørene som har signert kontrakt med Equinor i forbindelse med utbyggingen havvindparken Hywind Tampen.

Spår havvind-bonansa

I sin mest omfattende gjennomgåelse av havvindmarkedet til dags dato, anslår det internasjonale energibyrået IEA at det frem mot 2040 vil bli investert 1000 milliarder dollar i havvindutbygginger, med Europa og Kina som de to store vekstregionene.

Dialogmøte: Fiskeri og offshore vind

Norwegian Offshore Wind-klyngen inviterer leverandørindustrien, fiskerinæringen og andre sentrale aktører til dialogmøte om fiskeri og offshore vind i Haugesund 10. oktober.

Havvind kan gi milliarder

Under Havvindkonferansen 2019 presenterte Menon en ny rapport som viser at det vil være svært lønnsomt å subsidiere et hjemmemarked for havvind. Dette kan skape verdier for 117 milliarder kroner, og Utsira Nord anbefales som utbyggingsområde.