Mer vindkraft for Østensjø Rederi

Etterspørselen i offshore vindmarkedet vokser, og igjen viser offshore vindmiljøet på Haugalandet at de er på ballen. Østensjø Rederi har nå inngått en intensjonsavtale om å bygge fire Commissioning Service Operation Vessels (CSOV). Dette kommer frem av en pressemelding fra Haugesundrederiet.

Fartøyene er designet for operasjoner knyttet til konstruksjon og vedlikehold av offshore vindparker, og skal være forberedt for framtidig installasjon av nullutslippsteknologi.

– Nybyggingsprogrammet er veldig spennende for Østensjø Rederi. Det forventes en betydelig vekst innen offshore vindmarkedet de neste tiårene. Vi har arbeidet i offshorevind siden 2016, og med leveringen av våre to første spesialbygde Service Operation Vessels (SOV) i 2018 etablerte vi oss som en viktig aktør i markedet. I tillegg til våre eksisterende fartøy, der to er på lange kontrakter med Ørsted, vil nybyggene ytterligere styrke vår posisjon innen offshore vind, sier Kenneth Walland, administrerende direktør i Østensjø Rederi.

 Rederiet bruker mye ressurser på å utvikle mest mulig miljøvennlige fartøy. Det planlagte framdriftssystemet vil være batteri-hybrid og skal sammen med annet energisparende utstyr gi en signifikant reduksjon i utslipp av drivhusgasser. Rederiet og samarbeidspartnerne jobber også med å utvikle ny teknologi basert på hydrogen, som en sikker og effektiv energikilde. Nybyggene vil være forberedt for installasjon av denne teknologien, som skal gjøre fartøyene utslippsfrie. Fokuset på og investering i miljøvennlige løsninger blir gjort mulig med norske, statlige støtteordninger rettet mot grønne shippingprosjekter.

– For Østensjø er det viktig å kontinuerlig drive utviklingen av miljøvennlige teknologi og vi er sterke i troen på at disse fire CSOVene vil bli de første skipene i markedet med nullutslipp, sier Walland i pressemeldingen.

De fire nye fartøyene er designet av Salt Ship Design på Stord, i tett samarbeid med Østensjø Rederi. Skipene skal bygges av Astilleros Gondan i Spania, som også allerede har levert 13 skip til Østensjø Rederi.

Aktuelt

Kan bli et nytt eksporteventyr – med Haugalandet i førersetet

Knut Vassbotn i Aker Solutions håper Utsira Nord åpnes opp på nyåret, og ser det som naturlig at Haugalandet plasserer seg i førersetet på flytende havvind.

Havnedirektøren med store havvind-planer

Karmsund Havn satser stort på Havvind. Havnedirektør Tore Gautesen ønsker å sammenstille vindmøllene i Gismarvik, og etablere en drifts- og vedlikeholdsbase for flytende havvind på Killingøy.

Må enes om produksjonsarealer

– Det haster med å få frigjort arealer til havvind-industrien i regionen, mener Magne Bjelland i Kværner.

Offshore-kompetanse en forutsetning for havvind

– Vi hadde aldri kunnet satse på havvind uten offshore-kompetansen vår, sier Aibels sjef i Haugesund Ole Sandvik. 40% av selskapets ordrereserve er nå innenfor fornybar-segmentet.

– Regionen har unike forutsetninger

Gunnar Birkeland i Unitech Offshore mener at en ny leverandørkjede vil kunne plassere regionen i førersetet for flytende havvind, og håper flere vil få øynene opp for mulighetene som ligger i MET-senteret.

– Vi må ligge i forkant!

Åge Højmark i Uptime International mener Haugalandet har det som skal til for å bli en sentral havvind-aktør. – Men det krever at vi handler nå, og at vi evner å fokusere på industrialisering og kostnadseffektivisering.

– Vi må ta posisjonen som Norges havvind-hovedstad!

Saga Subsea er ikke i tvil om at havvind vil bli et industri-eventyr, og påpeker at aktørene på Haugalandet nå må stå sammen og ta posisjonen som Norges havvind-hovedstad.

Ser store muligheter i havvind

Østensjø Rederi i Haugesund ser store muligheter innen havvind, og har stor tro på Utsira Nord.